Terhi Sakara

Iltalehti - poliisin ja tullin tehoisku


Pk-yrittäjänä en voinut muuta kuin nostaa kädet ylös ja huutaa YES! kun katsoin tämän artikkelin videon. Jo oli aikakin poliisin puuttua kuljetusalan harmaaseen talouteen. Harmaa talous ja toisessa maassa kirjoilla olevat yritykset vievät leivän suusta niin suomalaiselta kuljetusyrittäjältäkin kuin monelta muultakin alalta. Veronkierto on helppoa, palkkoja ei tarvitse maksaa kuin murto-osa ja valvonta Suomessa vähäistä.

Ilman kuljetusalaa Suomen pyörät todellakin lakkaisivat pyörimästä. Yli 80 % Suomen kuljetuksista hoituu pyörillä ja  kuljetusala työllistää kaikkinensa noin 126 500 ihmistä. Me

tarvitsemme heitä ja he tarvitsevat työtä. Suomalaisilla kuljetusyrittäjillä on halu pitää kalustonsa kunnossa, tämä on myös meidän kaikkien etu. Ulkomaiset rekat eivät osallistu teiden ylläpitoon ja ne tankataan usein rajojen ulkopuolella. Usein niillä ei myöskään ole kansainvälistä rahtikirjaa. (Lähteet: Skal ja kuljetusala.com)

Jälleen kirjoitan yhteiskunnan velvollisuudesta, mutta sitähän se on. Yhteiskunnalla on velvollisuus huolehtia yrityksistä ja varmistaa niiden toimintaedellytykset. Onko se kuljetusalalla sitten verohelpotukset polttoaineen hinnoissa tai tienkäyttömaksut ulkomaisille rekoille, siitä pitäisi tehdä ainakin kunnolliset selvitykset joiden perusteella tehdä johtopäätökset ja muuttaa lakia ja käytäntöjä. Varmaa on ainakin se, että valvontaa rajoilla on lisättävä. Turvallisuudelle vaaralliset ja ilman oikeita papereita olevat rekat tulisi pysäyttää jo siellä. Vantaallakin on monta terminaalia joiden kautta lähtee kuljetuksia ympäri vuorokauden ja Suomen. Pystyttäisiinkö näitä terminaaleja käyttämään harmaan talouden kitkemisessä pois kuljetusalalta? Ehkä kuljetusalallakin toimisi rakennusalalla käyttöön otettu käännetty alv ja veronumero? Täytyykin ottaa asia puheeksi tuttujen rahtareiden kanssa.

Terhi