Terhi Sakara

Kun tavalliselta kaduntallaajalta kysyy veisikö hän sairaan lapsensa mieluummin yksityiselle lääkärille vai julkiselle terveysasemalle, moni vastaa suoraan ja epäilemättä että yksityiselle. Kun esittää jatkokysymyksen että miksi hän ei sitten vie, vastaus on usein että ei ole rahaa. Tästä asiasta sotessa on minusta kysymys; mahdollisuudesta kaikille valita paikka missä sairasta lastaan hoitaa, mahdollisuus käyttää myös yksityisiä palveluja vaikka lompakossa ei olisikaan kuin koiperhosia ja tilipäivä tulossa vasta viikon päästä.

Uudistuksessa palvelut tullaan rahoittamaan julkisesti

ihan kuten tälläkin hetkellä. Asiakas maksaa aina saman asiakasmaksun riippumatta siitä käyttääkö hän julkista vai yksityistä terveydenhoitoa. Se mitkä yritykset ja miten pääsevät tuottamaan näitä palveluja määritellään maakunnassa, jokaisen yritys päättää itse sen jälkeen miten palvelun tuottaa. Raamit ovat kaikille samat.

Moni pelkää että suuret ulkomaalaiset jättiyritykset tulevat ja ja vievät rahat ulkomaille. Nämäkin yritykset on kuitenkin aina rekisteröity Suomeen ja maksavat veronsa tänne. Ne maksavat yhteisöveronsa Suomeen ja työllistämisen kautta tulleet verovarat jäävät myös suoraan suomalaisten käyttöön. Vuoden 2014 alusta on myös rajoitettu kansainvälisten yritysten sisäisten lainojen korkojen siirtoa pienemmän verotuksen maihin, joten enää niillä ei ole mahdollista kiertää veroja. Täytyy muistaa että verosuunnittelu on kuitenkin laillista toimintaa jota ihan tavallinen ihminen tekee mm. perinnönjaon yhteydessä.

Sote on iso mahdollisuus myös pienille yrityksille. Koska yrityksiä ei kilpailuteta hankintalain kautta yhä useammilla pk-yrittäjillä on mahdollista tarjota palveluaan suoraan asiakkaille. Pk-yritysten puolesta puhuu niiden kyky joustaa ja niiden hyvä palvelun laatu. Ne eivät jää kasvottomaksi toimijaksi asiakkailleen. Pk-yritykset voivat toimia myös alihankkijana isommille tai liittoutua yhteen toisten pk-yritysten kanssa. Soten hienous on se että hyvä palvelu ja asiakastyytyväisyys ovat todennäköisesti suurin syy sille minkä palveluntarjoajan asiakas valitsee. Hinta ei enää merkitse  vaan asiakkaan oma kokemus palvelusta.

Uudistus on hyvä tilaisuus myös julkiselle terveydenhoidolle tarkastella organisaatiota ja toimintatapoja. Ei ole mitään selitystä sille miksi terveydenhoito julkisella puolella ei voisi olla niin tehokasta ja laadukasta kuin yksityiselläkin. Olisiko mahdollista ottaa käyttöön esimerkiksi ”Kotkan malli” jossa terveydenhoitaja tekee päätöksen jo niska-/selkävaivaisen asiakkaan soittaessa että lähettääkö hän asiakkaan suoraan fysioterapeutin luokse vai tarvitseeko tämä lääkäriä. Tätä kautta asiakas saa suoraan apua ammattilaiselta ja lääkäriltä säästyy aikaa muiden potilaiden auttamiseen. Malli on käytössä jo n. 30 kunnassa ympäri Suomea ja se on auttanut jo yli tuhatta potilasta eroon vaivoistaan käymättä lääkärin pakeilla. (Yle 2.2.2017 Hoitokokeilun hämmentävä tulos: tuhannet potilaat paranivat käymättä lainkaan lääkärissä - ”yksi turha askel jäi pois”.)

Muutos on aina vaikeaa, mutta se on myös mahdollisuus. Ilman muutosta olisimme jämähtäneet vuosien takaiseen tilanteeseen, Suomea olisi nostettu sodan jäljiltä eikä suomalaisia innovaatioitakaan olisi tullut. Soten mukana tulee sama valinnan mahdollisuus kaikille; käytätkö julkisia terveydenhoidon palveluja, yksityisiä vai kenties jopa yhdistysten järjestämiä. Valinnan teet sinä itse.

Terhi